מיוחד: המאפיין התאורטי בתאוריית המוזיקה

שבוע טוב: אתר איצקוביץ׳ ופרוייקט ׳מידע מוזיקלי׳, מציגים לפניכם המשך מאפייני המוזיקה, והפעם על המאפיין התאורטי, היסודות הבסיסיים והפשוטים של תאוריית המוסיקה>>>

אילוסטרציה. (צילום: יואל ארלנגר)



תאוריית המוזיקה, היא נושא רחב מאוד, בכתבה זו, אצליח להסביר על קצה המזלג ממש את יסודות התאוריה. בגדול, נחלק את התאוריה, לשני חלקים. החלק השימושי, והחלק הפחות שימושי. החלק השימושי כולל את כל הכללים של יצירת מוזיקה, על על סוגיו. החלק הפחות שימושי, הם הרעיונות העומדים מאחורי החלק השימושי. לדוגמא: שיטת המינימליזם. שיטה זו טוענת, שיש להשתמש במינימום צלילים, ומקסימום הבעה. לשיטה זו, לדעתי, יש השפעה רבה מאוד על עולם המוסיקה האלקטרונית. הכלל הזה, הוא רעיוני, אין בו מעשיות. הכלל השימושי הוא, שעל המלחין למצוא את מספר המוטיבים הקטן, שבהם רעיון היצירה יבוא לידי ביטוי באופן מלא. כמובן שמכאן ישתלשלו הרבה שאלות ובעיות, ואין המקום כאן, לפרטם לעומק.

אני יסקר בקצרה ממש, ועל קצה המזלג, את החלק השימושי.
תווים: התווים הם בעצם רישום של המלודיה בצורה גרפית, בשונה מהקלטה, שהיא רישום שונה. התווים נרשמים על גבי שורה המורכבת מ5 קווים ו4 ביינות (הרווח שבין קו לקו. ביינה, בין לבין), ועל קוי עזר. התווים עצמם נרשמים בצורת עיגול, או נכון יותר, נכתבים בצורת אליפסה. הצבע והוספות קווים לעיגול קובעים את משך הזמן של התו. לדוגמא: עיגול שחור עם רגלית יהיה רבע. משך הזמן, כמה ארוך או קצר יהיה התו. ישנם מספר משכי זמן. שלם - 4 פעמות, חצי - 2 פעמות. רבע - פעמה אחת. שמינית, חצי פעמה. חלקי שש עשרה, רבע פעמה. וחלקי שלושים ושתיים, שמינית פעמה. משך הזמן אינו  נמדד לפי שניות וחלקי שניות אלא לפי הBPM של היצירה (BPM ,מהירות ביצוע השיר). ישנם 7 תווים, דו, רה, מי, פה, סול, לה, סי. הסימון שלהם באותיות אנגליות, B A G F E D C .לאותיות אלה ישנה חשיבות מכרעת לשמות האקורדים. 

את התווים נרשום על גבי החמשה, ביחידות הנקראות, תיבות. התיבות האלה הן בעצם יחידות מוגדרות של הקצבאם בתחילת היצירה, יופיע המספרים, 4/4 ,אזי נדע, שכל תיבה מכילה ארבע רבעים או ארבע פעמות. זה יהיה המשקל של השיר. ישנם משקלים נוספים כמו 4/3 ,שפירושו, שלוש רבעים או פעמות בכל תיבה, או 8/6 ,שפירושו, שש שמיניות בכל תיבה.  נוסף על המשקל, יש את הBPM.(בי פי אם). הBPM הוא מספר הפעמות בדקה אחת. והוא בעצם יחידת מדידה יחסית כמו הdb בסאונד. לדוגמא: 120 BPM ,פירושו, 120 פעמות בדקה. (לדוגמא, קצב ההורה יהיה כ115 BPM.או השירים החסידיים המהירים בחתונות יהיה כ150 BPM.)

מהי בעצם, פעמהבצורה פשוטה ולא מדוייקת, נאמר, המכה של התוף, בדרך כלל תוף הבאס- הבייסטרם. קל להבין זאת, כשנקשיב לשיר חסידי קלאסי מהיר, כזה שרוקדים לצליליו החתונות, נוכל לספור יחד עם התופים, 1 2 3 4 , זאת מכיוון שהשירים האלה הם במשקל 4/4.  כמובן שבדרך כלל, המקצב, יהיה מורכב יותר ויכלול תופים עם רבעים ושמניות וכדומה, אך הכלל היסודי תמיד ישאר. נאמר אם כן, שהפעמה, היא החלק הבסיסי והיסודי במשקל. עם החלק הזה אנחנו בונים את משקל השיר.

על משקל שיר, ובשיר. קצב ומהירות, וחלקי השיר ועוד, נפרט, אי"ה, בכתבה הבאה.

הכתבה נערכה ע"י ישראל שטרן.
כל הזכויות שמורות

תגובות